En invändning som man ofta får när jag förespråkar att man skall byta till en elbil är att urvalet är för litet. Visst jag håller med om att antalet modeller av elbilar är inte lika stort som bensindrivna bilar. Men samtidigt urvalet är på inget sätt skralt.
Läser man tidningen Elbilens lista på elbilar til salu i Sverige kommer man upp till 30 olika modeller av elbilar. Detta är alltså modeller och inte varianter av samma elbil exempelvis listas Teslas Model 3 en gång. Även om den finns i tre olika varianter att köpa.
Den billigaste nya elbilen är Seat Mii Electric som kostar strax över 200 000 kronor och den dyraste blir nog en maxad Porsche Taycan Turbo S för över två miljoner kronor.
Ovanstående priser gäller bara nya elbilar. Tittar man på begagnade så kommer man betydligt billager undan, trots att norrmännen läger beslag på en hel del, finns det begagnade elbilar till bra priser från strax under 70 000 kronor. Dessa bilar kanske inte tar dig på bilsemester men som pendlarbil är det svårt att hitta någon som är billigare i drift.
Det finns alltså ett spann från runt 70 000 kronor för den billigaste elbilen med hyfsad kort räckvidd och utrymme till elbilar för miljonen med räckvidd över 50 mil där du kan stuva en sju personer med bagage.
Slutligen det är inte så att valet av elbilar kommer att minska. En av världen största biltillverkare VW säger att de skall lansera 70 nya modeller fram till 2030. Men redan idag finns det som sagt trettio olika modeller att välja från. Det bör med andra finnas en elbil som passar dig.