Kategorier
Inköp

Elbilars andrahandsvärde

Faller andrahandsvärdet katastrofalt på elbilar? Får man inte mycket för sin elbil den dagen man säljer den kan det stjälpa hela kalkylen för sitt bilköp.

När elbilarna lanserades brett för över tio år sedan var det många olyckskorpar som varnade för köp av elbilar. Förutom att man tvingades byta hela batteriet efter några år så varnade man även för att när man väl sålde sin dyra elbil skulle man inte få något för den.

Precis som dyra batteribyten visade sig vara en myt så har det visat sig att myten om lågt andrahandsvärde för elbilar inte heller var sann.

En undersökning gjord av annonssajten Wayke visar att elbilar har högre andrahandsvärde än traditionella. En tre år gammal elbil med 6000 mil på mätaren behåller i genomsnitt 60-70 procent av sitt nybilsvärde. Medan motsvarande fossilbil knappt behåller halva sitt nybilsvärde.

Det finns givetvis många skäl. Ett är att biltillverkaren inte hinner tillverka tillräcklig många bilar för att möta efterfrågan. Det har alltså varit en brist på både nya och begagnade bilar. Det blir inte bättre att många begagnade bilar exporteras till andra länder som Norge.

Kanske det mest intressant skälet är att elbilarna håller längre än vad man har trott som jag nämnde tidigare så var många övertygade om att elbilsägare fick byta bilens batterier bara efter några år. Istället har det visat sig nu när vi har verklig data på batteriernas status. Att de troligtvis kommer att hålla längre än resten av bilen.

Det skall bli intressant och se om andrahandsvärdet kommer att fortsätta vara högt nu när produktionen av elbilar ökar i och med att stora bilföretag som WV lanserar sina volymmodeller som I.D.3. Det som talar för ett fortsatt högt värde är den låga driftskostnaden elbilar har. Vilket gör en begagnad elbil till den ultimata pendlarbilen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Jag godkänner integritetspolicyn