Kategorier
Inköp

Byta batteri på elbilen?

En fråga jag får ofta som elbilsägare är hur länge batteriet håller samt om jag lagt undan pengar för ett dyrt batteribyte?

När elbilar var nya var man osäker på hur länge batterierna skulle hålla. När den första modellen av Nissan Leaf lanserades lämnade biltillverkaren inte någon garanti på batteriet alls. Det ansågs uppenbarligen för riskfyllt med de batterier som tillverkades.

Nu när det har gått några år börjar man se ett mönster. I Norge, där elbilar är betydligt vanligare än i Sverige, genomfördes en studie på taxibilar som rullat minst 20 000 mil. Batteriet på dessa bilar hade bara minskat sin kapacitet med 15 – 25 % utifrån batteriets ursprungliga effekt. Detta gäller alltså bilar som utnyttjas många timmar dagligen.

En annan studie från telematikföretaget Geotab som samlat in information från 6300 elbilar runt om i världen och som totalt täcker 1,8 miljoner kördagar. Visar att ett elbilsbatteri i genomsnitt tappar 2,3 % av dess totala kapacitet per år. Det innebär en kortare räckvidd men samtidigt sammanfattar Geotab att batteriets livslängd i de flesta fall kommer vara längre än fordonets livslängd. 

Vilket har inneburit att tillverkarna har börjat ge garantier. År 2013 gavs 5 års garanti , eller 10 000 mil av Nissan, och 2016 var garantin uppe på 8 år och 16 000 mil. 

Idag ger Nissan garanti till 8 år samt 160 000 km på nya batterier. En garanti som gäller om kapaciteten på batteriet sjunker under 9 av 12 staplar på fordonets kapacitetsmätare. Även Tesla ger 8 års garanti. Beroende på modell varierar antalet km som garantin gäller. Detta från 192 000 till 240 000 km. 

Geotab har sammanställt flera goda råd på hur du förlänger livslängden på batterierna. Det första är att du aldrig ska låta din elbil stå längre perioder med fulladdat eller helt dränerat batteri. Tillverkarna vet detta, och har aktivt programmerat in en dold lägsta buffert och högsta buffert. 

Däremot rekommenderas också att du har en egen buffert, trots att tillverkaren infört begränsningar så att du själv inte kan ladda batteriet till 100%. Normalt kan det vara klokt att inte ladda till mer än 80 procent. Speciellt om elbilen ska stå längre perioder. Om du däremot vet med dig att du ska ut och köra en längre sträcka är det inga konstigheter att först maxa upp batteriet till 100 procent.

Undvik att ladda för snabbt. Om du laddar din bil hemma över natten, eller på jobbet bör du ställa in din laddning så den inte laddar onödigt snabbt. Det är bättre att du laddar långsamt under hela natten istället för att ladda intensivt under några få timmar. Detta är ett generellt råd även när det gäller snabbladdare som sliter mer på batteriet än långsammare destinationsladdning.

Slutligen skulle du får problem med batteriet så behöver det inte innebära stora kostnader. För det första är det sannolikt att problemen täcks av garantin. För det andra batteriet i din elbil består tusentals enskilda battericeller. Ofta räcker det med att byta endast de som fallerar och låter resten sitta kvar. För det tredje så faller priset på batterier. Vilket innebär att skulle du mot förmodan behöva byta blir det billigare än när du köpte bilen som ny.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Jag godkänner integritetspolicyn