Kategorier
Miljö

Kobolt & elbilsbatterier

När man äger en elbil får man ofta frågan om man stödjer barnarbete i Kongo? Tanken är väl att visa att vi som kör elbilar kanske bidrar till mindre utsläpp men vi bidrar till hemska förhållanden för barn i Kongo.

Först lite om Kobolt (Co) som är enhård, glänsande silvergrå metall med många användningsområden. Kobolt har en hög smältpunkt och är ferromagnetisk, vilket gör kobolt användbart i permanenta magneter. I litiumjonbatterier finns kobolt i anoden. Kobolt används även för andra saker som konstruktionen av bland annat jetmotorer, rymdskepp och turbiner. Kobolt ingår även som katalysatorer för kemiska processer, som pigment och inom kemiska processer i olje- och gasindustrin. Lite överraskande för mig är att Kobolt även är viktigt för vår egen hälsa. Kobolt är en huvudkomponent i vitamin B12 som är nödvändigt för nervsystemets funktion och för att bilda röda blodkroppar.

Kobolt är alltså en metall som utvinns i gruvor världen över. Största mängden står Kongo för med 60% av utvinningen. Den överväldigande majoriteten av gruvorna i Kongo är INTE små hål i marken där barnarbete förekommer som man kunde tro. Utan den överväldigande majoriteten av gruvorna är industriella gruvor. De små gruvorna står bara för mellan 10-25%.

Det är faktiskt så att de flesta gruvor där kobolt utvinns är inte ens koboltgruvor. Kobolt finns som förorening i många olika sorters metallmalm och utvinns som en biprodukt i främst koppar- och nickelgruvor. Zinkgruvan i Askersund i Sverige utvinner tex kobolt ur sin malm.

Problemet för biltillverkarna och deras underleverantörer har varit att de inte har vetat vartifrån Kobolten har kommit ifrån. Batteritillverkarna köpte inte kobolten direkt från gruvorna utan från främst kinesiska firmor som i sin tur köpte in råmalm och förädlade metallen till önskad renhetsgrad. Dessa firmor köpte in kobolt från alla möjliga olika källor utan ursprungskontroll. Batteritillverkarna kunde därför inte med säkerhet säga att deras kobolt inte var en produkt av barnarbete. De var ganska säkra, men de kunde inte hävda det med 100% visshet.

Därför har flera elbilstillverkare valt att anlita egna “detektivbyråer” som skulle följa leveranskedjorna baklänges och säkerställa att kobolten i bilarnas batterier kom från bra källor. Tesla har släppt en rapport där man kom fram till att ingen av deras batterier har innehållit kobolt från något barnarbete. Tesla är inte ensamma med det, även BMW har gjort likadant, och snart även Volvo.

Andelen kobolt i batterier för elbilar har sjunkit. De första batterierna innehöll uppemot 60%. Tesla sänkt halten i Model 3 batterier till endast 2.8%, med uttalade målet att i framtiden helt eliminera den från sina batterier.

Intressant är att det tredje största användare av kobolt är faktiskt oljeindustrin! Kobolt används för att ta bort svavel i den råolja som pumpas upp ur marken. Svavlet tas bort från råoljan genom att reagera den med en koboltoxid-molybdenoxid katalysator. Dessutom till skillnad från elbilstillverkarna så verkar det inte finnas några rapporter där de har utrett ursprunget av kobolten de använder.

Avslutningsvis kobolt används i batterier för elbilar och andra elektroniska enheter som bärbara datorer samt mobiltelefoner. Elbilstillverkarna försöker minska andelen kobolt i sina batterier samt till skillnad från många andra inköpare av kobolt så har de några utrett vart de får sin råvara ifrån för att eliminera risken att barnarbete.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Jag godkänner integritetspolicyn