Kategorier
Miljö

Ädelmetaller och elbilar

Det första man brukar höra som elbilsägare är olika varianter av hur illa det är för barnen som jobbar i öppna gruvor i Kongo eller någon annan del av världen.

Det dessa frågeställare ofta inte vet är att den största delen av dessa metaller som tex kobolt går till produktion av fossila bränslen. Det är nämligen så att råoljan som pumpas upp från jordens inre innehåller mellan 0.1-2.5% svavel. Svavlet måste tas bort från oljan för att undvika att den vid förbränning skapar svaveloxider som förutom att de är växthusgas och skapar surt regn även täpper igen bilarnas katalysatorer. Svavlet tas bort från råoljan genom att reagera den med en koboltoxid-molybdenoxid katalysator. Vilket innebär att de som klagar på elbilar och barnarbete borde sluta fylla på med bensin i sin tank.

Men visst cirka 25% av dagens kobolt brytning används till elbilsbatterier. Även om den största delen fortfarande går till våra datorer och mobilers batterier.

Det är därför många av tillverkarna av elbilar idag jobbar med att minska beroende av metaller från smutsiga källor. Tesla har redan deklarerat att inga metaller i deras batterier kommer från källor som Kongo. Andra tillverkare är på väg åt samma håll. Det är faktiskt så att elbilstillverkarna driver denna fråga före fossilindustrin, elektroniktillverkarna osv. Dessutom jobbar många av dem även att minska andelen av andra ädelmetaller i sina batterier.

Nu återstår det bara alltså för dagens oljeindustri att rensa bort barnarbete från sina raffineringsprocessen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Jag godkänner integritetspolicyn