Kategorier
Newbie

Tips inför privatleasing

Jag valde att privatleasa en Renault Zoe för nästan fyra år sedan. Skälet var då att elbilar var en ny företeelse och jag var osäker på andra handsvärdet.

Min erfarenheter är att det är ett väldigt praktiskt sätt att äga en bil. Du har en fast kostnad och kan således på ett enkelt sätt budgetera din kostnader.

Nu är jag inne på min andra elbil. Denna gången blev det en Kia E-Niro med mer utrymme men kanske viktigare betydligt längre räckvidd. När jag tecknade mitt andra privat leasing avtal gick jag igenom nedanstående punkter:

  1. Gå igenom noga hur långt du kör varje år. 
    Samtliga avtal har en maximal körsträcka får hur långt man får köra under avtalstiden. Det kan kosta rätt mycket att köra över den avtalade distansen så innan du tecknar avtalet räkna igenom hur långt du kör idag och ta lite höjd för eventuella ändringar i ditt beteende.
  2. Kolla om man kan under tiden uppgradera körsträckan. 
    När jag tecknade avtalet på Renault Zoen så jobbade jag i samma stad som jag bodde. Men under dessa tre åren bytte jag jobb och den årliga körsträckan ökade så mycket att den inte rymdes inom det tecknade avtalet. Lyckligtvis kunde jag uppgradera till en längre körsträcka under avtalstiden.
  3. Var rädd om bilen.
    De som leasar ut bilen räknar med vad de kallar normalt slitage. När lämnar tillbaka bilen vid avtalets slut kommer de som äger bilen vilja göra en besiktning för att se om slitaget är inom vad de räknar som normalt. Detta slitage kan vara lite ospecificerat men har du tagit hand om bilen så brukar detta inte vara något problem.
  4. Skriv gärna upp körsträckan varje månad.
    Jag skapade ett Excel-dokument där jag hade räknat ut på ett ungefär hur mycket jag kunde köra enligt avtalet och sedan fyllde jag i varje många hur mycket jag körde. På sätt lugnades min nerver för at jag visste om jag körde för mycket eller låg inom ramen för avtalet. Dessutom när mina körsträckor ändrades efter byte av jobb så kunde jag snabbt räkna ut hur mycket jag behövde öka kösträckan.
  5. Håll koll på serviceintervaller.
    Se till att boka in så att bilen får den service den skall ha enligt alla avtal. Annars så gäller inte garantier och annat. Du kanske kan gissa vem som kan stå för eventuella merkostnader?
  6. Skatten och andra avgifter betalar du.
    Var lite oväntat för mig första gången att det var jag som skulle betala fordonsskatt och registreringsavgift för bilen. Nu var det en elbil så det fanns i princip ingen skatt alls på bilen.
  7. Kolla vad självrisken är på försäkringen.
    En bil har ofta en halvförsäkring för garantier och vagnskada ingår från början. Kolla hur stor självrisken är så att du inte får en chock vid en eventuell skada.
  8. Var inte rädd att ställa frågor!
    Kanske är det viktigaste tipset jag kan ge. Var inte rädd att ställa frågor om avtalet och vad det innebär. Du skall känna dig trygg för det är en rejäl summa pengar man betalar under avtalstiden och då är det viktigt att du själv är säker på dina pengar går till samt inte minst vad din skyldigheter är gentemot den som står för leasing avtalet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.

Jag godkänner integritetspolicyn